Mange er frustrerede over at føle sig presset til at acceptere MitID. Dette kan skyldes, at det ikke fremgår af informationsmaterialet, at MitID faktisk er et tilbud og ikke er et krav. Allerede dér kan man føle sig ført bag lyset og blive nervøs for, hvad der mon sker, hvis man ikke vil have MitID: mister jeg min adgang til bankkonti/netbank eller sundhedsdata m.m.? Omvendt kan presset om accept af MitID føre til spørgsmål som: kan mine sundhedsdata eller indkøb få konsekvenser for min adgang til mine bankkonti, og bliver der øget risiko for overvågning af mit liv og min færden?
Et frit valg og et samtykke kræver sædvanligvis information om både fordele og ulemper baseret på neutrale fakta, som ikke peger i en bestemt retning. I tilfældet MitID findes den neutrale information ikke. Jeg betragter det derfor ikke som et informeret samtykke, hvis jeg under pres uden videre accepterer.
Denne miniguide er ment som et kort overblik over, hvad MitID er, og hvad du som borger som minimum bør forholde dig til, inden du træffer dit valg.
Hvad er MitID?
MitID er din digitale underskrift, som fortæller en digital modpart, at du er den, du er. Med denne digitale underskrift kan du foretage handler og handlinger, hvor det er vigtigt at vide, hvem du er.
Når du handler på internettet:
Forretninger kan vælge at tilslutte sig MitID-systemet, og dit MitID benyttes så for at sikre, at du kan betale for den vare, du bestiller. Men forretninger kan også vælge andre digitale betalingsmåder, som ikke kræver MitID. Derfor er MitID ikke generelt nødvendig for at handle på internettet. Du kan også få en SMS-kode koblet til dit kontokort som alternativ til MitID.
Når du vil foretage handlinger på internettet:
Det er oftest hos banken, at du bruger digital underskrift. Bankerne er forpligtet til at tilbyde en dobbeltsikker digital adgang (stærk kundeautentifikation) til dine bankkonti, og MitID lever op til dette krav. Men bankerne har lov til at udvikle deres egne og lige så sikre digitale adgangsløsninger, så længe disse lever op til lovkravene. Nogle banker har allerede udviklet egne løsninger uden om MitID.
Det er også ved det offentlige (stat, region, kommune), at du bruger digital underskrift for at foretage handlinger f.eks. ved SKAT, på det digitale bibliotek, hos Jobcenter, lave sundhedsaftaler, kommunikere med institutioner eller kommunen osv. Desuden bruger du digital underskrift for at åbne digital post i din e-boks. Men alle offentlige instanser har pligt til at tilbyde ikke-digitale løsninger til ikke-digitale borgere og dermed sikre, at de kan kommunikere med dem.
Er MitID et krav?
Nej. MitID er et tilbud, der bliver stillet til rådighed. I lovgivningen fremføres det, at alle over 13 år kan anmode om at benytte MitID, så det er altså et frit valg.
Overvejelser:
MitID påstås at være langt mere sikker end tidligere digitale underskrifter. Du skal dog være opmærksom på, at denne nye MitID-arkitektur samtidig involverer langt flere aktører end nogensinde før: det offentlige, banker, private tjenesteudbydere (f.eks. forretninger) samt et antal mellemmænd (brokere), og disse er indbyrdes forbundne via digitale kanaler. Dine personlige data, internethandler og -handlinger er en del af den nødvendige trafik tur-og-retur i kanalerne.
Du kan vælge at acceptere vilkårene for MitID og alt, hvad der følger med i den digitale verden af både fordele og ulemper.
Du kan også vælge at sige nej tak til MitID og dermed acceptere de konsekvenser dét har for din hverdag.
Hvis du vælger at acceptere MitID:
Tillad migrering til MitID via din bank eller få hjælp på Borgerservice, og du har nu adgang til alle platforme, der kræver MitID.
Du kan annullere MitID igen ved: suspension, spærring eller sletning. Suspension og spærring nævnes i lovgivningen, og det er to forskellige myndigheder, der skal gennemføre de respektive procedurer: suspension ved Borgerservice og spærring ved Digitaliseringsstyrelsen. Sletning nævnes ikke i lovgivningen, er mere omfattende og foretages hos Digitaliseringsstyrelsen. Hvis disse tre muligheder ikke er tilstrækkelige i forhold til dine ønsker, er henvendelse til Notarius Publicus sidste udvej. Alle disse muligheder for annullering er omfattende processer.
Hvis du fravælger MitID (kræver en del timers arbejde):
Sørg for at alle dine personlige digitale aftaler er afmeldt digital adgang med NemID/MitID, alternativt at du får andre digitale adgangsmuligheder f.eks. via personlig login-kode. Hvor der skal udveksles korrespondance, skal du lave aftale om papirpost.
D. 1. juli 2022 udfases NemID-papkortet som adgang til bankerne for de kunder, der ikke har fået udsættelse for migreringen, og papkortet udfases løbende som adgang til andre aktører. NemID-app eller NemID-nøgleviser kan benyttes alle de steder, hvor MitID ikke er fuldt implementeret.
Digitaliseringsstyrelsen forventer MitID fuldt implementeret 31. oktober 2022. Det betyder, at du skal have gennemgået dine personlige digitale aftaler inden denne dato, så du ikke pludselig forhindres i opgaven. Har du brug for udsættelse af migrering lige nu, skal du henvende dig til din bank, hvor du formentlig skal være temmelig insisterende.
Hvis du også vil fravælge digital post:
På Borgerservice kan du anmode om at blive fritaget for digital post. Du skal her underskrive en erklæring på tro og love. Også her er det vigtigt, at du har indgået aftaler med alle afsendere af digital post om fremover at modtage papirpost.
Lovgivning og links:
Bekendtgørelse om MitID til privatpersoner: https://www.retsinformation.dk/eli/lta/2021/1778
Lov om MitID og Nem login: https://www.retsinformation.dk/eli/ft/202013L00159
Bekendtgørelse af lov om betalingskonti: https://www.retsinformation.dk/eli/lta/2022/407
Brug af tjenester uden NemID/MitID: https://www.nets.eu/dk-da/l%C3%B8sninger/nemid/nemid-til-private/ra-univers/Pages/Hvordan-g%C3%B8r-jeg-uden-et-NemID.aspx
Fritagelse for digital post: https://www.borger.dk/internet-og-sikkerhed/digital-post/fritagelse-fra-digital-post
Med venlig hilsen
Marie Raes
Kostvejleder og debattør
Drude
Tusinde tak for info.
Kim Pedersen
Hej Marie Raes
Tak for dit store arbejde i vores fælles frihedskamp.
Jeg vil gerne undgå MitID, og har derfor læst din artikel på May Day igennem flere gange.
Jeg kan dog ikke helt gennemskue, hvad jeg skal gøre.
Er det rigtigt, at der er nogle bestemte banker, som ikke forlanger, at man har MitID, for at man kan bruge deres netbank…?
I så fald er jeg parat til at skifte bank, for jeg har svært ved at undvære min netbank.
Lige nu har jeg Middelfart Sparekasse, og de har vist ikke forstået, at der faktisk er frivilligt, om man vil have MitID.
På forhånd Tak
Vh. Kim Pedersen på Fyn
Larisa Volchenko
Mange tak for denne kompakte sammenfatning
Venlig hilsen Larisa