Hvor meget ved din læge egentlig om ernæring?
Af AMERICAN HEART ASSOCIATION NEWS
Spis mere frisk frugt og grøntsager. Skær ned på slik og forarbejdede fødevarer. Spis flere fisk, nødder og bælgfrugter.
Den slags elementære råd har folk fået i årtier, men alligevel stiger statistikken drastisk for tilfælde med diabetes, fedme, højt blodtryk og andre kroniske sygdomme forbundet med dårlig kost – som også øger risikoen for hjerneblødning og hjertesygdom.
En del af problemet stammer fra det faktum, at lægerne ikke har viden ud over det allermest basale.
Utilstrækkelig undervisning på medicinstudiet og i videreuddannelser er en primær årsag til denne mangel på ekspertise, ifølge et videnskabeligt panel på American Heart Association, som har offentliggjort det i tidsskriftet Circulation. Panelet har kigget nærmere på huller i ernæringsuddannelsen gennem de sidste årtier.
“Enhver form for ernæringsuddannelse vil sandsynligvis gå tabt, hvis den ikke følges op og omsættes til praktisk “hvordan-gør-man-viden,” skriver de rådgivende forfattere.
Dr. David Eisenberg, direktør for kulinarisk ernæring/madkultur på Harvard TH Chan School of Public Heaslth, roste AHA-rapporten og sagde, at den dokumenterede “den totale mangel på krav” på de fleste lægestudier for at forstå de praktiske færdigheder, der er nødvendige for at kunne råde patienter, der kæmper med deres vægt, blodsukker, blodtryk eller hjertesygdom.
“Det er en skandale, at sundhedspersonale ikke introduceres til disse fakta ud over minimal information om ernæringsmæssige mangler i biokemi, og at de ting ikke indgør i deres eksamen som praktiserende læge,” sagde Eisenberg, der ikke var med i den gruppe, der skrev rapporten.
Mangler i ernæringsuddannelse på lægestudiet går årtier tilbage, sagde Dr. Karen Aspry, kardiologen, der var formand for AHA-rådgivningsgruppen.
Hun påpegede, at efter en undersøgelse fra 1985 af en tredjedel af amerikanske lægeuddannelser med “utilstrækkelig kontakt med emnerne ernæring, sundhed og sygdom” anbefalede det nationale videnskabsakademi mindst 25 undervisningstimer.
Alligevel fandt forskellige undersøgelser mellem 2000 og 2013, at få skoler opfyldte det mål.Den seneste undersøgelse fra 2013 viste, at 71 procent af lægeuddannelserne leverer mindre end de anbefalede 25 timer.
“Det gennemsnitlige antal timer er faktisk faldet til 19 timer.Det betyder, at de ikke kan holde trit med ny viden om, at fedme og de mange hjerte-kar-sygdomme er forbundet med dårlig ernæring og dårlig kostkvalitet,” sagde Aspry.
Dårlig kost var forbundet med næsten halvdelen af de amerikanske dødsfald af hjertesygdomme, slagtilfælde og type 2-diabetes i 2012, viste en undersøgelse udgivet sidste år i Journal of the American Medical Association.”Dette er et kæmpe problem,” sagde Aspry.
Det nye rådgivningspanel fandt, at uddannelsessteder, der oversteg de mindst anbefalede timer med ernæringsuddannelse, gjorde det ved at integrere træningen på tværs af lægeuddannelsen i stedet for at lade det udgøre et enkelt kursus.
Flere universiteter har budt ind med innovative måder at lære fremtidige læger om, hvordan man styrer egen kost, så de får deres helt egen erfaring, som de i sidste ende kan videregive til patienterne.Skoler indarbejder lektioner gennem online, åbne adgangsprogrammer eller ved at gøre kommercielle køkkener til interaktive klasseværelser, hvor de studerende lærer om sund madlavning.
Andrew Del Re drager fordel af den slags innovation. Som førsteårsstuderende ved Brown University’s Warren Alpert Medical School i Rhode Island afsluttede han for nylig et “Food + Health” valgfag, der sammensætter lægestuderende med studerende i kogekunst fra det nærliggende Johnson & Wales University.Kurset bestod af delvis forelæsning – om emner som sund mad på et lille budget – og delvis praktisk læring, som f.eks. madlavning med lavt saltindhold, lavet i et rigtigt køkken.
“At blive en bedre kommunikator er også en rigtig stor del af kurset,” siger han.”Du skal være i stand til at overføre praktisk viden, så patienten kan forlade klinikken og sige:” OK, nu ved jeg præcis, hvad jeg skal gøre for at få en sundere livsstil og ændre min adfærd til det bedre.”
Del Re leder nu dette semesters Food + Health-kursus med to assistenter, hvor der lægges større vægt på ernæring og råd omkring kost og mulige måder at tilpasse sådanne lektioner til patientens individuelle livsstil.
Rapporten fremhæver også fortsætterkurser som den årlige “Healthy Kitchen, Healthy Lives” -konference, der afholdes på Harvard School of Public Health sammen med The Culinary Institute of America, som skal danne bro mellem ernæringsvidenskab, sundhedspleje og kogekunst.
Eisenberg er også fortaler for at indarbejde undervisningskøkkener i lægernes læseplaner til den næste generation af læger.
“Vi har altid haft anatomilaboratorier, måske har vi også brug for undervisningskøkkener,” sagde han. “Undervisning i ernæring ved at give folk lister med fakta er ikke det samme som at invitere de studerende ind i køkkenet og have en kliniker, en diætist og en kok til sammen at fortælle om, hvordan man kan rådgive patienter om rigtig valg af mad, indkøb, madlavning, portioner og fornøjelsen ved mad.”
Kilde: https://news.heart.org/how-much-does-your-doctor-actually-know-about-nutrition/
Oversættelse/redigering cr@mayday-info.dk 22/5/2018
Skriv et svar