Debat om trådløse teknologier slap gennem censuren
Psykolog Bente-Ingrid Bruun havde for nyligt held til at få startet en debat om elever og læreres arbejdsmiljø i Lokalbladet for det grønne område
Debatten bringes herunder i sin helhed af hensyn til overblikket og de mange gode links, som indgår i dokumentationen.
Kære Alle
I dag er det svært at få læserbreve i medier omkring en trådløs miljø- og helbredsrisiko, for medier har opgraderet egne trådløse on-line tilbud til abonnenterne.
Men foranlediget af en artikel i www.dgo.dk , lokalbladet for det grønne område, om innovation på Lyngby Gymnasium, hvor bøger er skrottet og iPad nu er eneste undervisningsmiddel, fik jeg optaget et åbent brev til rektor Ivar Lykke Ørnby med vigtige links.
DEBAT: Åbent brev til rektor Ivar Ørnby på Lyngby Gymnasium
Bente-Ingrid Bruun, Jægersborgvej 3, 2. th. 2800 Kgs. Lyngby
Som rektor på Handelsgymnasiet København Nord i Hillerød har du tidligere fået undervisningsministeriets miljøpris, så du kender til gavnlige midler i skolers hverdag, men er alle innovative tiltag på undervisningsområdet til gavn for miljøet, elever og lærere?
Spørgsmålet er relevant, fordi Lyngby Gymnasium nu er blev et digitalt gymnasium, hvor alle undervisningsmaterialer fremover skal ligge på dyrt investerede iPads, som eleverne kan låne i tre år. Bøger er skrottet. Også flere og flere folkeskoler installerer trådløse WiFi routere, for det er den billigste adgang til internettet. Elever og lærere befinder sig dagen lang i konstant trådløs eksponering, og flere og flere får fysiske bivirkninger.
Du ved ikke, om digitale undervisningsmidler vil give et fagligt bedre resultat, men du vil, som det var omtalt i DGO d. 21. oktober 2014, være opmærksom herpå, og derfor må du være interesseret i fakta, som teleindustrier kender til, men som EU Kommissionen, nationale politikere og Statens Institut for Strålebeskyttelse, SIS under Sundhedsstyrelsen, frasorterer. SIS orienterer kun om mulige opvarmningsskader ved ikke ioniserende (trådløs) bestråling, og vi borgere misinformeres, selv om der er righoldig forskning om non-termale skadevirkninger ved selvsamme.
På trods af videnskabeligt dokumenterede biofysiske helbreds- og miljøskadelige virkninger af trådløs teknik, som der kan læses om på International EMF Alliance"s hjemmeside www.iemfa.org/appeals/, der har en fin oversigt over mange videnskabelige appeller, så fortsætter udbygningen af de trådløse samfund.
Det forties, at et stort trådløst forbrug kan medføre nedsat koncentration og opmærksomhed – og dermed et nedsat indlæringspotentiale. Det fremmer jo ikke et fagligt bedre resultat.
De miljø- og helbredsskadelige virkninger af trådløs teknik skal medtænkes, når der introduceres digitale undervisningsmaterialer, der ikke behøver at være WiFi baseret. Der findes helbredssikre kablede forbindelser til internettet, og du kan blive opdateret på den norske hjemmeside www.folkets-stralevern.no
Rektors svar var kraftigt bagatelliserende
Rektor Ivar Ørnby, Rektor, hhx & stx, København Nord, Trongårdsvej 44, 2800 Lyngby
Som skoleleder skal jeg sikre, at vi overholder en lang række bestemmelser om miljøet på skolen.
Vi har ganske rigtigt en lang række routere, der sikrer, at vores lærere og elever kan komme på internettet og kan bruge de digitale bøger, som vi bruger i undervisningen.
Jeg er bekendt med, at der har været flere undersøgelser af de miljømæssige konsekvenser af at opholde sig i trådløse netværk og især om brugen af mobiltelefoner.
Jeg kan forsikre, at København Nord kun har installeret godkendt udstyr på sine afdelinger, og jeg har tillid til, at de statslige myndigheder, der godkender udstyret, sørger for, at vi hverken udsætter elever eller medarbejdere for nogen form for overlast.
Heldigvis er der netop udkommet en vigtig bog om, hvorledes fakta kan fordrejes via “mørkelygten” i statsadministrationen, der servicerer ministre som Christine Antorini og chefen Mette Oehlenslæger i Statens Institut for Strålebeskyttelse, og derfor dette opfølgende debatindlæg.
Bente-Ingrid Bruun Jægersborgvej 3, 2. th. 2800 Kgs. Lyngby
Efter at have læst Jesper Tynells bog “Mørkelygten”, hvor embedsmænd i statsadministrationen fortæller om politisk tilskæring af tal, jura og fakta, så er det nærliggende at opfatte rektor Ivar Lykke Ørnbys bagatelliserende svar vedrørende miljø og helbredsskader i det nye trådløse skolemiljø på Lyngby Gymnasium, som en skolepolitisk tilskæring ud fra en mørkelygte praksis, der foregår på mange administrative niveauer.
Ivar Lykke Ørnbys ukritiske udmelding er beskæmmende, fordi den er i modstrid med både virkeligheden og årtiers biofysisk EMF/EMR forskning. Børn og unge kommer til at betale en høj pris med de nye digitale undervisningsmidler og tilhørende konstant bestråling fra indendørs routere.
Læs mere om Mørkelygten af Jesper Tynell her
Politikens dækning af embedsværkets moralske forfald, med udgangspunkt i bogen Mørkelygten
Altingets omtale af Mørkelygten
Skriv et svar