Åbent brev til Kommissær Breton
PUBLISHED: 26. juli 2023
Kære Kommissær Breton,
![Commisioner Thierry Breton](https://www.mayday-info.dk/wp-content/uploads/2023/08/image-5-1024x673.png)
Vi, de undertegnede civilsamfundsorganisationer, skriver for at anmode om en afklaring vedrørende Deres nylige kommentarer, der antyder, at vilkårlig blokering af onlineplatforme kunne være en gennemførlig og berettiget foranstaltning under Digital Services Act (DSA). Disse kommentarer blev fremsat som svar på bemærkninger fra den franske præsident Emmanuel Macron, der luftede muligheden for at blokere adgangen til sociale medieplatforme i forbindelse med den igangværende civile uro i landet. Disse kommentarer kan forstærke det våben, som nedlukning af internettet er, og som omfatter vilkårlige blokeringer af onlineplatforme fra regeringers side over hele verden.
Ifølge international menneskerettighedslovgivning krænker internetnedlukninger, herunder vilkårlig blokering af onlineplatforme, der tilsidesætter proceduremæssige garantier, menneskerettighederne. Konsekvenserne er særligt alvorlige i sammenhænge, hvor folk er mest udsatte for vold. I 2022 registrerede Access Now 62 nedlukninger under protester over hele verden. Data viser en stigning i brugen af dem til at skjule vold og alvorlige menneskerettighedskrænkelser, såsom brutale nedslagtninger af demonstranter. Forskning har også fremhævet, at netværksforstyrrelser forværrer spredningen af misinformation, da folk nægtes adgang til alternative kilder og verifikationskanaler.
Vilkårlig blokering af onlineplatforme og andre former for nedlukning af internettet er aldrig en forholdsmæssig foranstaltning og har katastrofale konsekvenser for folks sikkerhed. Den Europæiske Union anerkender fuldt ud, at internetnedlukninger i alvorlig grad hindrer udøvelsen af økonomiske, sociale og kulturelle rettigheder samt borgerlige og politiske rettigheder. Vilkårlig blokering af Instagram, TikTok eller andre sociale medieplatforme bør på ingen måde ses som en løsning på en begivenhed eller en opfattet krise i en medlemsstat eller i hele EU.
![](https://www.mayday-info.dk/wp-content/uploads/2023/08/DSA-paper-post-header-1-1024x512.png)
Vi beder derfor om en præcisering for at bekræfte, at DSA faktisk ikke giver mulighed for at lukke onlineplatforme som en sanktion for ikke at fjerne “hadefuldt indhold”, som antydet i dine kommentarer. Mens DSA giver mulighed for nogle midlertidige begrænsninger i adgangen til tjenester, er disse sidste udvej, der kun kan overvejes efter gentagen manglende samarbejde og manglende overholdelse af denne forordning. Derudover skal de bakkes op af betydelige proceduremæssige garantier for at overholde internationale menneskerettighedsstandarder. Ifølge retspraksis fra Den Europæiske Menneskerettighedsdomstol (EMD) omfatter sådanne proceduremæssige garantier forudgående underretning af de berørte parter om blokeringsforanstaltningerne og gennemførelse af en konsekvensanalyse af foranstaltningerne for at undgå deres vilkårlige eller overdrevne virkninger. Derudover skal en blokeringskendelse udstedes af en uafhængig og upartisk retsinstans.
Vi opfordrer også Europa-Kommissionen til at sikre, at medlemsstaternes nationale implementering og håndhævelse af DSA ikke fører til en alt for bred fortolkning af DSA-foranstaltninger, hvilket ville gå imod lovens lovgivningsmæssige mål og krænke EU’s charter om grundlæggende rettigheder. Især det franske lovforslag om at sikre og regulere det digitale rum (Projet de loi “Sécuriser et réguler l’espace numérique”) indebærer sådanne risici. For eksempel fastsætter forslaget en frist på 24 timer for fjernelse af indhold. Det vil også kræve browserbaseret blokering af hjemmesider, hvilket er et hidtil uset statsligt censurværktøj. Disse og flere andre foreslåede foranstaltninger går langt ud over DSA’s krav og er i modstrid med dens mål ved at skabe risiko for censur af lovligt indhold.
Vi ser frem til at høre fra dig, og vi står til din rådighed, hvis du har spørgsmål.
Med venlig hilsen
Signatories:
- Access Now
- Advocacy Initiative for Development (AID)
- Africa Media and Information Technology Initiative (AfriMITI)
- African Freedom of Expression Exchange (AFEX)
- AI Forensics
- AlgorithmWatch
- ARTICLE 19
- Asociația pentru Tehnologie și Internet (ApTI)
- 7amleh – The Arab Center for the Advancement of Social Media
- Bits of Freedom
- Bloggers Association of Kenya (BAKE)
- Centre for Democracy & Technology, Europe Office
- Change Tanzania Movement
- Civil Liberties Union for Europe
- Collectif Sassoufit
- Cyber Rights Organization
- digiQ
- Digital Rights Kashmir
- Digital Woman Uganda
- Državljan D / Citizen D
- DT Institute
- Ekō
- Electronic Frontier Foundation (EFF)
- Epicenter.works
- Eurasian Digital Foundation
- European Center for Not-for-Profit Law (ECNL)
- European Digital Rights (EDRi)
- European Network Against Racism (ENAR)
- Fundación Karisma
- Gesellschaft für Freiheitsrechte e.V. (GFF)
- HateAid
- Homo Digitalis
- i freedom Uganda Network
- Internet Protection Society (Russia)
- Internet Sans Frontières
- IT-Pol Denmark
- #jesuislà
- Justitia/Future of Free Speech
- Kenya ICT Action Network (KICTANet)
- Kijiji Yeetu, Kenya
- Koneta Hub
- La Quadrature du Net
- LastMile4d
- Life campaign to abolish the death sentence in Kurdistan
- Media Diversity Institute – Armenia
- Media Foundation for West Africa (MFWA)
- Mozilla
- Myanmar Internet Project
- Office of civil freedoms
- OpenMedia
- Open Observatory of Network Interference (OONI)
- OPTF (Session)
- Organization of the Justice Campaign
- Panoptykon Foundation
- Paradigm Initiative (PIN)
- Ranking Digital Rights
- RosKomSvoboda
- Securing Organizations with Automated Policymaking (SOAP)
- SMEX
- Stichting the London Story
- Superbloom (previously known as Simply Secure)
- Vrijschrift.org (Netherlands)
- Waag Futurelab (The Netherlands)
- Xnet, Institute for Democratic Digitalisation
- YODET
- Zaina Foundation
Kilde: https://www.accessnow.org/press-release/dsa-internet-blocking-statement/
Oversat (DeepL) og redigeret af cr@mayday-info.dk august 2023
Skriv et svar