Om EUs Urtedirektiv
-
Landsorganisationen Natursundhedsrådet (LNS), Danmark
-
Dansk Forening af Medicinske Urteterapeuter (DFMU), Danmark
-
Kommittén för Alternativ Medicin (KAM), Sverige
-
Helsefrihedsorganisationer i Europa, USA, Canada, New Zealand, Malajsia, Indien og Australien
-
Alliance for Natural Health (ANH, Storbritannien), der har deltaget med ændringer til selve Urtedirekitvet – og arbejder for restsligt at få ændret eller omstødt Kosttilskudsdirektivet, som på lignende restriktive vis vil være en forhindring for helsefrihed.
-
JuniBevægelsen*
-
Dansk Folkeparti*
Links til relevant information:
-
Indstilling ved 2. behandling om Rådets fælles holdning med henblik på vedtagelse af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv om ændring af direktiv 2001/83/EF om oprettelse af en fællesskabskodeks for humanmedicinske lægemidler for så vidt angår traditionelle plantelægemidler (12754/1/2003 – C5-0519/2003 – 2002/0008(COD))
-
EUROPA-PARLAMENTETS OG RÅDETS DIREKTIV 2004/24/EF af 31. marts 2004 om ændring af direktiv 2001/83/EF om oprettelse af en fællesskabskodeks for humanmedicinske lægemidler for så vidt angår traditionelle plantelægemidler
EU-direktivet angående traditionelle plantelægemidler
-
Plantelægemidlet skal kunne dokumenteres kontinuerlig anvendt i 30 år, hvoraf de sidste 15 år indenfor EU.
-
Dermed udelukkes traditionelle plantelægemidler fra andre lande og hele kontinenter som Amerika, Asien, Afrika og Australien og gamle og vigtige medicinske traditioner såsom kinesisk og aryuvedisk plantemedicin ignoreres.
-
Det vil desuden medføre, at uden-europæiske planteprodukter i fremtiden ikke kan indføres i EU, selvom der kan dokumenteres for århundredelang effektiv brug i andre lande og kulturer. Disse former for medicin har en tiltagende popularitet i befolkningen.
-
Dokumentationen skal foreligge for det enkelte produkt, eller et tilsvarende produkt, og ikke indholdsstofferne. Det er de færreste produkter, som kan dokumentere 30 års kontinuerlig anvendelse, selvom ingredienserne, dvs. forskellige planter/plantedele, kan være dokumenteret anvendt.
-
Direktivforslaget udelukker kombinationer af plante- og næringsstoffer, vitaminer og mineraler. Mange naturlige helseprodukter, som i dag er frit tilgængelige, er sådanne blandingsprodukter. Desuden er mange traditionelle kinesiske og asiatiske lægemidler kombinationsprodukter.
-
Brug af traditionelle plantelægemidler begrænses til human anvendelse og udelukker anvendelsen i veterinærmedicinsk behandling, som er tiltagende populær.
-
Direktivet lægger op til, at også alle planteprodukter, som har en helsefremmende virkning vil kunne falde indenunder denne lov, selvom de i dag er registreret som fødevarer, såsom ingefær og hvidløg eller lakridsrod.
Hvor er vi henne nu?
-
Landsorganisationen Natursundhedsrådet
-
SundhedsRådet
-
Dansk Selskab for Orthomolekylær Medicin (DSOM)
-
Dansk Selskab for Holistisk Sundhedsforståelse
-
Borgerrettighedsbevægelsen May Day
-
Dansk Forening af Medicinske Urteterapeuter (DFMU) og
-
"Radiodoktoren" Carsten Vagn-Hansen
Hvad gør vi på nuværende tidspunkt?
-
Skrive til sundhedsministeren og udtrykke kritikpunkterne til direktivet samt opbakning af de ændringsforslag som blev vedtaget af EU parlamentet.
-
Udtrykke ønsket om, at "30 års regelen" vil tillade evidens af traditionel, sikker og effektiv brug fra kompetente eller ekspert kilder, uanset geografisk oprindelse.
-
Nævne ønsket om også i fremtiden at kunne vælge naturlige helseprodukter, og have gavn af nyudvikling og (gen)opdagelser indenfor naturmedicinen uanset geografisk oprindelse.
-
Udtrykke bekymring over de konsekvenser, som illegaliseringen af mange, i dag frit tilgængelige produkter, som direktivet kan medføre, vil have. (- Det ville være godt, hvis du kan nævne din erfaring med naturlige helseprodukters virkning og sikkerhed, og din indstilling til vigtigheden af naturlige helseprodukters betydning for behandlingen og forebyggelsen af helseproblemer).
Om Urtedirektivet og urteterapeuternes kritik
Her er de vigtigste kritikpunkter:
-
Direktivet kræver, at der for hver enkelt substans i naturlægemidlet skal foreligge omfattende dokumentation for medicinsk anvendelse og sikkerhedsprofil, men samme procedure kræves ligeledes for hver enkelt produkt. Det er altså ikke nok at dokumentere anvendelse og sikkerhed af fx. baldrian, men der skal også dokumenteres for hver enkelt produkt fremstillet af baldrian.
-
Omkostningerne forbundet med registreringen af hvert enkelt produkt, der antages at spænde fra 100.000 til flere millioner kroner, vil tvinge mange små og mellemstore virksomheder væk fra markedet, medføre tab af arbejdspladser, og have en betydelig indflydelse på helsekostbutikkernes overlevelsesevne. Den engelske brancheorganisation for helsekostbutikkerne (National Association of Health Food Stores, NAHS) regner med, at tre ud af fire butikker vil blive nødt til at dreje nøglen om.
-
Mange af produkterne blandingsprodukter af urter og vitaminer/mineraler, som falder udenfor reguleringen. Det nu såkaldte "Urtedirektiv" har først i sit sidste udkast (17.01.2002) ændret titel fra "Traditionelle lægemidler" til "Traditionelle plantelægemidler", og udelukker dermed blandingsprodukter af urter og vitaminer/mineraler. Også blandinger af urter og animalske eller mineralske indholdsstoffer falder udenfor reguleringen. Der bliver argumenteret for, at fx antroposofisk medicin, som har været praktiseret i over 75 år i Europa, ikke udelukkende består af planter, men også indeholder mineraler etc. Desuden er også kinesisk, ayurvedisk og tibetansk medicin ikke udelukkende komponeret af plantederiverede ingredienser. Disse former for medicin har en tiltagende popularitet i befolkningen.
-
Planter og plantemedicinske præparater skal have været kontinuerligt medicinsk anvendt i 30 år indenfor EU landene, eller deraf 15 år indenfor og 15år udenfor EU. Bortset fra at det er svært at dokumentere 30 års medicinsk anvendelse, netop fordi naturprodukter ikke var klassificeret som lægemidler, men som fødevarer eller kosttilskud, udelukker denne betingelse også enhver innovation.
-
Fornyelse og udvikling er livsgnisten i enhver industri. Betingelsen af mindst 30 års kontinuerlig anvendelse udelukker fremover ikke alene industrien, men dermed også forbrugeren og behandleren adgangen til ny- (ofte gen-) opdagede naturlægemidler fra lande uden for EU, hele kontinenter som Amerika, Asien, Afrika, Indien og Australien.
-
Paradokset er her, at i det øjeblik dette bliver lov, udelukker direktivet at nye produkter nogensinde kan blive indført, produceret og/eller afprøvet i EU. Kan man ikke indføre og afprøve det, kan man jo aldrig nogensinde i fremtiden dokumentere 15 års anvendelse!
-
Denne indstilling kan opfattes i skræmmende grad som eurocentrisk. Traditioner som har eksisteret i tusinder af år udenfor Europa, bliver ikke tilgodeset. I en tid med tiltagende globalisering, med etno-botanisk og etno-farmakologisk forskning og generel søgen efter naturlige helbredelsesmetoder, udelukkes eventuelle genopdagelser fra nogensinde at blive afprøvet af Europas befolkning.
Skriv et svar