Af Jesper Lund, formand IT-Politisk Forening, 19. november 2023
Der har været lidt stille med Chat Control (CSA-forordningen) i de sidste par uger, både på denne mailingliste, sociale medier og udenlandske nyhedsmedier (især netzpolitik.org, der ellers plejer at have nye artikler dagligt, men når der ingen nyheder er, er det svært for et nyhedsmedie).
Det er der en grund til, som forklares her
Den 24. oktober blev samtlige 7 grupper i LIBE-udvalget (Udvalget om Borgernes Rettigheder og Retlige og Indre Anliggender) enige om en kompromistekst for Chat Control, som tager højde for mange af de bekymringer (og alle de store dealbreakers), som EDRi (europæisk digital borgerrettighedsforening) har haft.
Tre highlights fra aftalen i LIBE-udvalget:
1) Ingen masseovervågning – kun målrettede påbud om opsporing (artikel 7-11) baseret på konkret mistanke.
2) E2EE (end-to-end krypterede) interpersonelle kommunikationstjenester som Signal og WhatsApp og snart Facebook/Instagram Messenger (takket været anti-abort fanatikerne i USA) undtages helt, fordi man ikke kan lave målrettet overvågning uden en bagdør for alle brugere.
3) Ingen obligatorisk aldersverifikation for interpersonelle kommunikationstjenester eller app stores, som i Kommissionens forslag. Hvis en tjenesteudbyder frivilligt bruger aldersverifikation for at begrænse risici (artikel 3-4), er der strenge krav til beskyttelse af brugerens privatliv (zero-knowledge proofs for dokumentation af alder, også kaldet double anonymitet; altså anonymitet for brugeren både over for den besøgte onlinetjeneste og udbyderen af tjenesten til aldersverifikation, som ikke må kunne se hvor aldersbeviset fremvises).
Det er alle syv grupper i LIBE, som står bag dette, og de skal selvfølgelig have al ære og ros for ar gøre det rigtige. Men jeg tør godt sige (diskret i dette forum), at uden EDRis betydelige aktivisme indsats siden maj 2022 (og reelt siden efteråret 2000), var det ikke blevet så godt (check EDRi’s document pool for at se omfanget af arbejdet – der er ikke navne på de enkelte artikler, fordi vi var enige om at fremtræde med identiteten “EDRi”).
Det er ikke 100% perfekt, og der kom et par besynderlige krav med, bl.a. obligatorisk aldersverifikation på pornosider (med ovenstående krav om double anonymitet, så det er skidt, men ikke helt katastrofalt), som egentlig falder uden for CSA-forordningens anvendelsesområde. Men EP-medlemmer kan godt lide ændringsforslag.
Afstemningen i LIBE gav 51 stemmer for, to imod og en blank (altså 51 af 54). Det er et meget overbevisende flertal, som sjældent ses.
Lidt mediedækning i Danmark (danske journalister ignorerer stort set altid det demokratisk valgte Europa-Parlament; når Rådet derimod vedtager sin forhandlingsposition kaldet “general indstilling”, beskriver danske journalister det ofte som en næsten done deal, der blot lige afventer Parlamentets formelle godkendelse, selv om det generelt absolut ikke er tilfældet; det er møg-irriterende, men sådan er det jo).
Radar 26/10 (paywall)
Altinget 16/11 (paywall)
Red Barnet og Digitalt Ansvar ser i Altinget ingen alternativer til masseovervågning. Det synes jeg godt nok er en taberposition i en europæisk retsunion. Ikke mindst fordi børnene rammes disproportionalt af denne masseovervågning med falsk-positive indberetninger af deres private beskeder direkte til (reelt) politiet (med Kommissionens forslag), hvis teenagere på 16-17 år fx laver “sexting” med hinanden.
LIBE ønsker at gå direkte til trilogforhandlinger (når Rådet ellers er klar, se nedenfor) uden en afstemning om selve kompromisteksten i plenarforsamlingen. Det sker på grundlag af artikel 71 i Parlamentets forretningsorden, se grafikken på side 33 i denne meget lærerige guide om lovgivningsprocessen i Parlamentet.
Artikel 71 betyder, at mandatet til at indgå i trilogforhandlinger med Rådet bliver meddelt plenarforsamlingen i morgen eftermiddag, når de kommer til Strasbourg. Hvis 71 MEPs (10 % af alle MEPs) meddeler, at de ønsker en afstemning om mandatet, kommer det til afstemning i samme uge (formentlig på torsdag). Skulle mandatet blive forkastet, vil LIBE-rapporten derefter blive sat til afstemning i næste plenarforsamling (december) med mulighed for ændringsforslag. Det er næsten win-win for os: enten kommer det igennem eller også forsinkes processen.
I (IT-Pols medlemmer) har meget ofte modtaget emails (på denne liste eller via EDRi’s kampagnelister), om at en masse borgere gerne må kontakte deres MEP i en stor borgermobilisering.
Det gør vi ikke denne gang, fordi EDRi simpelthen har lavet et så fantastisk stykke arbejde, at vi ønsker at MEP’erne skal gøre ingenting. Skulle der komme en afstemning om mandatet, vil EDRi og så mange EDRi-medlemmer som muligt forsvare mandatet over for EP-medlemmerne. I den situation er der alligevel ikke rigtig tid til mobilisering af de europæiske borgere (jer), så opfordringen er virkelig at læne sig tilbage, med eller uden popcorn, og vente til onsdag morgen (hvor det afklares om der kommer en afstemning om mandatet).
Og ja… det er en meget usædvanlig situation for EDRi, der normalt er på barrikaderne. Sidste gang var LIBE-udvalgets rapport om GDPR i 2014 (hvor vi også var meget glade for LIBE-rapporten).
Ren spekulation om fremtiden 117,42 % for min egen regning: Jeg kunne godt forestille mig, at 71 MEPs vil prøve at udfordre mandatet, fordi Kommissær Ylva Johansson må være stiktosset over, at hendes ulovlige masseovervågning er blevet stækket gevaldigt. Men når alle syv grupper fra “the radical left” (som i EU-speak betyder GUE/NGL, ikke Radikale Venstre; de er i Renew gruppen) til den yderste højrefløj (ECR og ID) stemte for i LIBE, må det blive svært at mobilisere en modstand, når afstemningen kommer.
Hvis man kigger på aktuelle exTwitter kampagner af pro-Chat Control fløjen (hashtag: #EUvsChildSexualAbuse, der bruges af begge sider) synes de mest at rette deres opmærksomhed mod den franske regering, og ikke EP (mange tweets på fransk?). Pro-fløjen inklusiv Johansson spreder en masse misinformation, men der er så få views (som under 1000 for en ECPAT konto med 25K følgere), at vi (EDRi) har besluttet ikke at fakta-checke dem, fordi engagement blot vil eksponere deres misinformation yderligere.
Formentlig har vi, inden næste uge er omme, en forhandlingsposition for Parlamentet til de kommende trilogforhandlinger med Rådet (se guiden om lovgivningsprocessen ovenfor).
For at trilogforhandlingerne kan starte, skal Rådet vedtage deres position, som kaldes en generel indstilling i EU-speak. Det var de på vej til i september med masseovervågning og indgreb mod E2EE (og andre forfærdelige ting), men kunne alligevel ikke komme over målstregen, fordi der er et blokerende mindretal (4 lande som repræsenterer 35 % af EU’s befolkning). Der er ikke særligt meget offentlig information om, hvad der sker i Rådet, kun mere eller mindre bekræftede rygter, som jeg desværre ikke kan gengive her (udover: guess why en masse tweets er målrettet Macron..).
Opsummering: Det er langt fra en done deal i Rådet med masseovervågning og underminering af E2EE, men Rådet er en uforudsigelig kompromismaskine. Pludselig bliver der lavet en lokumsaftale (pardon my French) med masseovervågning. I 2019 droppede Tyskland eksempelvis sin modstand mod uploadfiltre i Copyright-direktivet mod at Frankrig til gengæld støttede Nordstream II rørledningen. Masseovervågning og russisk gas, what could possibly go wrong..? (og nej, det er ikke fake news).
Danmark støtter selvfølgelig masseovervågning og indgreb mod kryptering (Peter Hummelgaard mener, at udbyderne kan lave en bagdør, som ikke svækker IT-sikkerheden, se dette svar og min kommentar til hans gør-vand-mindre-vådt nonsense). Men der er heldigvis ingen scenarier for afstemning i Rådet, hvor Danmarks stemme bliver afgørende, så ignorer Peter Hummelgaard.
Min kommentar til Radar (for at være positiv, men ikke-jubeloptimistisk) opsummerer de udfordringer, som venter forude.
Den grundlæggende struktur af CSAM-forslaget med mange problematiske elementer, og Kommissionens narrativ om at internettet er et “farligt sted” for børn, er imidlertid stadig intakt.
Vanskelige forhandlinger med Rådet ligger forude, og vores grundlæggende rettigheder er stadig truet af masseovervågning af online kommunikation,« lyder det fra formanden for IT-Politisk Forening.
Eller sagt med andre ord: der skal nok blive brug for mobilisering på sociale medier og emails, når trilogforhandlingerne engang er afsluttet. Stay tuned, her og på EDRi kampagnelister, hvis I er signet up der.
Altså.. når vi kommer dertil. Det kan meget vel blive efter Europa-Parlamentsvalget i juni 2024, hvilket giver den ret interessante situation, at vi til juni vælger de personer, som (måske) skal afgøre om der vil være ret til privatliv online i fremtiden. Et mere eksistentielt valg kan man næppe forestille sig, hvis ellers danske nyhedsmedier gider omtale historien, eller en SoMe-kampagne kan mobiliseres. Mange gode spørgsmål til vælgermøderne og sociale medier, ikke?
Jeg kan også helt skamløst anbefale denne podcast fra Aflyttet om Chat Control, hvor jeg medvirker og taler om LIBE-udvalgets kompromistekst https://soundcloud.com/garagen/chatkontrol-fe-snafu-og-the-iron-dome
Det er status lige nu. Generelt gode nyheder, men måske stilhed før stormen, enten i denne uge hvis 71 Johansson-støtter udfordrer mandatet, eller i hvert fald senere, når trilogforhandlingerne starter.

Best case er nok, at Rådet ikke bliver enige, og at forslaget opgives efter EP-valget. Ylva Johansson bliver ikke genudnævnt som kommissær (hun er socialdemokrat og Sverige har nu en borgerlig-liberal regering), og hele processen omkring forslaget har været enorm betændt: uregelmæssige kontakter med AI-tech overvågningsindustrien og skumle efterretningstjenester i WeProtect Alliance, især anført af Ashton Kutcher, ja den amerikanske skuespiller der har investeret sine penge i overvågningstech; økonomisk støtte fra DG HOME til nyoprettede lobbyorganisationer (kaldet astroturfing) der støtter Chat Control; et forslag som alle juridiske tjenester bortset fra Kommission selv med tvivlsomme argumenter har hældt ned ad brættet som dybt dybt ulovligt; og en ulovlig micro-targeting kampagne fra DG HOME (i strid med GDPR, DSA of Kommissionens eget aktuelle forordningsforslag mod manipulerende micro-targeting) på sociale medier rettet mod borgere i de EU-lande, som er skeptiske over for hendes forslag.
Stay tuned! På denne mailingliste eller møder i Cryptohagen (hvis I bor i København). Danske medier gider nærmest ikke dække Chat Control og fortælle befolkningen den chokerende nyhed, at forslaget fra Johansson er dybt ulovligt. Men IT-Pol tør hvor andre tier.
Med tilladelse fra Jesper Lund, IT-pol.
Skriv et svar