Hvorfor får franske børn ikke ADHD?
I USA er mindst 9 pct. af alle skolebørn blevet diagnosticeret med ADHD og får medicin for det. ( I Danmark (2014) menes der at være 5 pct. drenge og 2 pct. piger. I 2013 fik 38.000 danskere ADHD-medicin.) I Frankrig er andelen af børn diagnosticeret og medicineret for ADHD mindre end 0,5 pct. Hvordan er ADHD-epidemien – som hærger USA – næsten fuldstændig gået hen over børnene i Frankrig?
Er ADHD en biologisk-neurologisk lidelse? Overraskende nok afhænger svaret på det spørgsmål af, om man bor i Frankrig eller USA. I USA betragter børnepsykiatere ADHD som en biologisk lidelse med biologiske årsager. Den foretrukne behandling er også biologisk – den består nemlig af psykostimulerende medicin såsom Ritalin og Adderall. (I Danmark kaldes ADHD en neuropsykiatrisk lidelse og her behandles også hovedsageligt med medicin.)
Franske børnepsykiatere ser ADHD som en medicinsk tilstand, der har psyko-sociale og situationsbestemte årsager. I stedet for at behandle børns koncentrationsevne og adfærdsmæssige problemer med lægemidler, foretrækker franske læger at kigge efter det underliggende problem, der er årsag til barnets reaktioner – ikke i barnets hjerne, men i barnets sociale kontekst. De vælger derefter at behandle dette underliggende sociale problem med psykoterapi eller familierådgivning. Det er en meget anderledes måde at se tingene på i forhold til den amerikanske tendens med at tillægge alle symptomer en biologisk dysfunktion såsom en kemisk ubalance i barnets hjerne.
Franske børnepsykiatere anvender også et andet system end amerikanske psykiatere til at klassificere følelsesmæssige problemer i barndommen. I stedet for at bruge APA's (amerikansk psykiaterforenings) diagnosesystem (DSM), bruger de franske et alternativt klassificeringssystem lavet af den Franske Psykiatrisammenslutning kaldet Classification Française des Troubles Mentaux de L’Enfant et de L’Adolescent (CFTMEA.) Det ikke bare afviger stærkt fra APA-systemet, men det blev faktisk skabt med den hensigt at "tilbyde franske børnepsykiatere et alternativ til DSM-III", fordi det ikke passede godt til psykiatrisk praksis i Frankrig. Det franske system (CFTMEA) opfordrer psykiatere til at identificere de underliggende problemer, der forårsager et barns symptomer og til at løse dem ved hjælp af en psykopatologisk tilgang.
I det omfang franske klinikere har succes med at finde og reparere det, der er gået galt i barnets sociale kontekst, er der færre børn, der kvalificerer sig til en ADHD-diagnose. Desuden er definitionen af ADHD ikke så bred som i det amerikanske system, der har tendens til at sygeliggøre meget af det, der er normal børneadfærd. DSM-systemet i USA tager især ikke hensyn til underliggende årsager. Det fører således til, at klinikere giver ADHD-diagnosen til et langt større antal børn med symptomer samtidig med, at det tilskynder dem til at behandle de børn med lægemidler.
Den franske holistiske, psykosociale tilgang giver også mulighed for at overveje ernæringsmæssige årsager til ADHD-agtige symptomer – specielt fordi visse børns adfærd forværres efter at have spist fødevarer med kunstige farvestoffer, visse konserveringsmidler og / eller allergener. Klinikere, der arbejder med urolige børn i Frankrig – for ikke at nævne forældrene til mange ADHD-børn, er godt klar over, at kostændringer somme tider kan afhjælpe et barns problem. I USA tilskyndes behandlerne til at ignorere kostens indflydelse på børns adfærd pga. det udtrykkelige fokus på medicinsk behandling af ADHD.
I Frankrig er der heller ikke et problem med over-diagnosticering af ADHD på samme måde som i USA, fordi lægemiddelindustrien ikke fokuserer så intenst på det. I USA spiller farmaceutiske virksomheder en væsentlig rolle mht. at definere ADHD og beslutte behandlingsmetoderne. For eksempel er læger og forskere i USA blevet betalt for at overdrive farerne ved ADHD og fordelene ved at tage medicin og underdrive de skadelige bivirkninger.
"Hele psykiatriens terminologi er nu på alle niveauer defineret af den farmaceutiske industri." Citat af Dr. Irwin Savodnik, assisterende klinisk professor i psykiatri ved University of California i Los Angeles (kilde)
Og så er der selvfølgelig de vidt forskellige filosofier om børneopdragelse i USA og Frankrig. Disse forskellige filosofier kan godt forklare, hvorfor de franske børn generelt opfører sig bedre end de amerikanske. Pamela Druckerman fremhæver de divergerende forældremetoder i sin seneste bog, Bringing up Bébé. Hendes indsigt er relevant i en diskussion om, hvorfor de franske børn ikke diagnosticeres med ADHD i så højt et antal som i USA. Fra de bliver født sørger forældrene for en fast ramme eller struktur. Børn får fx ikke lov til at spise snacks, når de vil. Måltiderne er på fire faste tidspunkter af dagen. Franske børn lærer at vente tålmodigt til spisetid snarere end at spise snacks, når de har lyst til det. Franske babyer forventes at overholde de grænser, forældrene sætter, og ikke dem, de selv græder sig til. Franske forældre lader deres babyer "græde det ud" (dog ikke mere end et par minutter selvfølgelig), hvis de ikke sover igennem om natten i en alder af fire måneder.
Franske forældre, bemærker Druckerman, elsker deres børn lige så meget som amerikanske forældre. De giver dem klaverundervisning, følger dem til sport og opfordrer dem til at få mest ud af deres talenter. Men franske forældre har en anden filosofi omkring disciplin. Grænser, der håndhæves konsekvent, får børn til at føle sig trygge og sikre efter fransk opfattelse. Klare grænser, mener de, gør faktisk børn både gladere og tryggere. Og endelig mener franske forældre, at ordet "nej" redder børn fra "deres egne ønskers tyranni." Og smæk, der anvendes velovervejet, anses ikke for børnemishandling i Frankrig.
(Desværre opfattes det at give børn smæk ikke som børnemishandling i Frankrig, så den praksis bruges temmelig ofte for at højne disciplinen. I marts 2015 kritiserede Europarådet, en international menneskerettighedsorganisation, Frankrig pga. landets manglende lovgivning om korporlig afstraffelse af børn. Som New York Times forklarede: "Børnemishandling er ulovligt i Frankrig og straffes med lange fængselsstraffe, men det er ikke ualmindeligt, at franske forældre giver en lussing eller endefuld, eller at de franske domstole ser sådanne handlinger som acceptable, fordi forældre traditionsmæssigt har ‘ret til at disciplinere’.")
Det giver god mening, at franske børn ikke behøver medicin for at styre deres adfærd, fordi de lærer selvkontrol tidligt i deres liv. Børnene vokser op i familier, hvor reglerne er forstået, og et tydeligt familiehierarki er på plads. I franske familier, som Druckerman beskriver dem, er forældrene de overordnede, med fast styring af deres børn, i modsætning til den amerikanske familiestil, hvor situationen alt for ofte er omvendt.
Efterhånden er der flere læger i USA, der er begyndt at anerkende vigtigheden af at behandle ADHD uden om de konventionelle metoder. Fejldiagnose og over-diagnosticering af ADHD er et alvorligt problem i USA – et, der er stærkt næret af den farmaceutiske industri. Den førende komplementære børnelæge (benytter båder konventionel og alternativ behandling) og forfatter til ADHD without Drugs: A Guide to the Natural Care of Children with ADHD Dr. Sanford Newmark, M.D. har brugt mere end 15 år på at studere og vellykket behandle ADHD med naturlige midler. Nogle af hans anbefalinger omfatter forbedret ernæring, øget søvn, jern, zink og omega-3 tilskud, familierådgivning, at skabe positive sociale og adfærdsmæssige ændringer og benytte alternative metoder som traditionel kinesisk medicin (TCM) og homøopati. Dr. Newmark mener, konventionel medicin er "sidste udvej" i betragtning af, at ADHD-medicin kun virker omkring 70 pct. af tiden og har potentielt negative bivirkninger (kilde).
Hvis du eller en nær ven er blevet diagnosticeret med ADHD, så undersøg emnet mere og udforsk alternativer til medicinering!
Kilder:
https://www.psychologytoday.com/blog/suffer-the-children/201203/why-french-kids-dont-have-adhd
Oversat og redigeret af cr@mayday-info.dk for May Day 27/11/2016
Relaterede artikler (engelsk):
A.D.H.D. Nation: How Big Pharma Created the A.D.H.D. Epidemic
The Truth About ‘ADHD’ That Should Prevent Parents From Needlessly Drugging Their Child
4 Facts About ADHD That Teachers & Doctors Never Tell Parents
Before His Death, Father of ADHD Admitted it Was an Over-Diagnosed Disease
Skriv et svar