Ny arbejdsgruppe i EU-Rådet skal arbejde med masseovervågning af telekommunikation
1. oktober 2020
Det tyske formandskab for EU-Rådet planlægger en ny arbejdsgruppe, der skal arbejde med politiske og juridiske initiativer, der sigter mod at genindføre altomfattende overvågning af telekommunikation i hele EU. Den tidligere EU-lovgivning om logning af telekommunikationsdata blev ophævet af Domstolen i 2014, men mange nationale love er fortsat gældende, og der er igangværende bestræbelser på at indføre en ny ordning for hele EU.

Nedenstående er fra et notat fra Formandskabet: Ad-hoc Working Party on Data Retention – Establishment and adoption of its Terms of Reference (10772/20, LIMITE, 17 September 2020, pdf):
”1. Efter en omorganisering af Rådets arbejdsstrukturer ophørte arbejdsgrupperne DAPIX og FOP DAPIX (datalogning) med at eksistere. De to hovedstrømme i FOP DAPIX blev afløst af Arbejdsgruppen for Databeskyttelse (Working Party on Data Protection) og den nyoprettede gruppe om JHA-informationsudveksling, hvilket efterlader problemerne med datalogning uden et diskussionsforum.
”2. I betragtning af dette samt behovet for at fortsætte Rådets arbejde med datalogning, som endnu ikke er afsluttet, finder Formandskabet det nødvendigt at etablere en arbejdsstruktur specifikt dedikeret til det område i form af en Ad hoc-Arbejdsgruppe for Datalogning.”
Forslaget går ud på at oprette en ad-hoc WPDR (Working Party on Data Retention = Arbejdsgruppe for Datalogning) for en periode på tre år, og mandatet vil være ”genstand for evaluering ved dets udløb og kan forlænges eller udvides i henhold til de behov og formål, der skal nås på datalogningsområdet.”
Det er allerede over seks år siden, at Domstolen ophævede det berygtede datalogningsdirektiv, og i den mellemliggende periode har der været ringe fremskridt i forhold til at vedtage nye tiltag på EU-plan, som også EDRi (European Digital Rights) erindrede om i en artikel fra juni 2019. EDRi har også for nylig udgivet en ny håndbog, Data Retention Revisited, der ser på historien, lovgivningen og virkningen af datalogning i Europa.
I den dom, der annullerer direktivet, sagde Domstolen ikke, at datalogning i sig selv var ulovlig, men snarere at reglerne i direktivet ikke sørgede for tilstrækkelig beskyttelse af grundlæggende rettigheder.
En vigtig kontrovers om de altomfattende foranstaltninger ved datalogning – hvor oplysninger om hver enkelt persons brug af telefon og internet lagres i tilfælde af, at de er potentielt nyttige for retlige myndigheder – ligger i, at de de facto gør borgerne til mistænkte. Som Domstolen formulerede det, medfører altomfattende lagring af telekommunikationsdata ”en indblanding i de fundamentale rettigheder af praktisk taget hele den europæiske befolkning.”
Formandskabets dokument anviser målet for den foreslåede ad hoc WDPR-arbejdsgruppe (fremhævning):
“2. Ad hoc WPDR-gruppen vil dække emner om datalogning i Rådet og sikre deres konsistens. Den kan være involveret i både ikke-lovgivningsmæssigt arbejde, herunder forberedelse af Rådets konklusioner, anbefalinger om at etablerer ledelse eller andre strategiske dokumenter, hvor det er nødvendigt, samt lovgivningsmæssige aktiviteter, herunder forhandlinger om eventuelle kommende lovgivningsforslag om datalogning.
3. Ad hoc-WPDR vil stille en platform til rådighed, der samler medlemsstaternes eksperter i logning af data, medtænkende emnets kompleksitet og de relevante bestemmelser i europæisk og national lovgivning, herunder grundlæggende rettigheder, nemlig privatliv, proportionalitetsprincippet, databeskyttelse samt at følge målene om at harmoniserer udbydernes forpligtelse til at lagre visse data og sikre, at disse data er tilgængelige for efterforskningsformål, afsløringer og retsforfølgelse af alvorlig kriminalitet.
(…)
5. Ad hoc WPDR vil arbejde under vejledning af COREPER (særlige arbejdsudvalg i EU) og Rådet. Når det er hensigtsmæssigt, bringer WPDR-gruppen spørgsmål til deres opmærksomhed eller rapporterer til dem om resultaterne af relevante drøftelser med henblik på at definere eller styre EU’s overordnede JHA dataopbevaringspolitik og prioriteter. (…)
(…)
7. Målene for ad hoc WPDR vil mere specifikt blive relateret til det følgende:
- At hjælpe med at opstille EU’s prioriteter og strategiske mål som del af en omfattende politisk ramme for datalagring ved at tilvejebringe en tværgående arbejdsplatform, der understøtter en sammenhængende tilgang til disse emner og således undgå fragmenteret politikudvikling og lovgivning
- at ledsage beslutningsprocessen inden for datalagrings-domænet, hvor der er et åbenbart behov for at garantere relevansen af en sammenhængende politisk tilgang, samtidig med at der sikres, at de drøftede løsninger overholder den relevante retspraksis og grundlæggende rettigheder;
- undersøge og følge op på Kommissionens undersøgelse af datalagring som pålagt af Rådet, samt yderligere afgørelser truffet af EU-Domstolen om nationale datalagrings-regler og ethvert potentielt fremtidigt lovgivningsforslag om datalagring; og
- identificere og udnytte yderligere synergier, herunder med alle andre relevante enheder eller interessenter.”
En kontrakt for “Kommissionens undersøgelse af datalagring” gik til det belgiske firma Milieu Consulting i november 2019; undersøgelsen skulle være afsluttet i midten af 2020, men er endnu ikke offentliggjort.
I marts i år vurderede Digital Courage dele af kontrakten mellem Kommissionen og Milieu, der blev frigivet under EU’s regler om aktindsigt, og konkluderede, at den “er formuleret på en måde, der forsømmer perspektivet med frihed og grundlæggende rettigheder. Følgelig forventer vi et resultat, der ikke tager tilstrækkeligt hensyn til grundlæggende rettigheder og friheder. “
Den nuværende kommissær for Migration og Indre anliggender, Ylva Johansson har sagt: “Jeg mener, at vi har brug for lovgivning på datalagrings-området.” Rådet har det på samme måde, ligesom EUs Terrorbekæmpelses Koordinator gør. Spørgsmålet er nu, som før, om det vil være muligt for dem at finde en måde at legalisere masse, ikke-mistænkeliggørende, overvågning på. (May Days fremhævelse)

Kilde: https://www.statewatch.org/news/2014/april/ecj-data-retention-judgment-european-court-of-justice/ Yderligere links på kildesiden
Ønsker du, at få udleveret dine logningsdata fra dit teleselskab, så se her: https://www.mayday-info.dk/bed-om-dine-logningsdata/
Oversat og redigeret af May Day 22/10/2020
Skriv et svar