EU planer om at inkludere fingeraftryk på identitetskort er uberettigede og unødvendige
Forslag til obligatoriske fingeraftryk i nationale id-kort for at “lette fri bevægelighed” vil påvirke 370 millioner mennesker
Statewatch London, 11. juni 2018
Europa-Kommissionen har offentliggjort et forslag, der opfordrer til obligatorisk indføring af biometri (to fingeraftryk og et ansigtsbillede) på alle EU-medlemsstaters identitetskort. Kravet om at inkludere fingeraftryk er en unødvendig og uberettiget krænkelse af retten til privatlivets fred for næsten 85% af EU-borgerne, som forklaret i en ny analyse offentliggjort i dag af borgerrettighedsbevægelsen Statewatch. [1]
Selvom det primære formål er at lette den frie bevægelighed inden for EU, blev forslaget offentliggjort som en del af en række foranstaltninger, der præsenteres som “hindrer terrorister i muligheden for at handle”, og Kommissionen foreslår obligatorisk medtagning af to fingeraftryk “for at øge effektiviteten af sikkerheden.” [2]
Kommissionen har ikke forsøgt at påvise nødvendigheden eller proportionaliteten af forslaget, selvom det er et krav for enhver EU-foranstaltning, der krænker grundlæggende rettigheder. Kommissionens egen konsekvensanalyse anbefalede, at fjernelse af obligatorisk fingeraftryk fra forslagene var den mest “effektive og proportionale” politiske løsning. [3]
Omkring 370 millioner mennesker vil blive ramt af foranstaltningen – næsten 85% af EU’s 440 millioner borgere. De 370 millioner mennesker er alle EU’s “potentielle ID-kortindehavere”, hvoraf 175 millioner vil blive genstand for en ny forpligtelse til at levere fingeraftryk til ID-kort. [4]
195 millioner mennesker er allerede forpligtede i henhold til deres egen nationale lovgivning. Men de vil også blive påvirket af de nye forslag, fordi når det først bliver indført på EU-niveau, vil det ikke mere være muligt at ophæve krav om fingeraftryk på det nationale niveau.
Kommissionens eneste forsøg på at retfærdiggøre denne krænkelse af retten til privatlivets fred (bortset fra advarsler om, at dårlig dokumentsikkerhed “hindrer borgernes frie bevægelighed og underminerer sikkerheden inden for grænserne”) er, at “inddragelse af to biometriske identifikatorer (ansigtsbillede, fingeraftryk) vil forbedre identificeringen af personer” og tilpasse sikkerhedsniveauet for forskellige typer dokumenter udstedt til både EU-borgere og tredjelande.
De påtænkte regler vil ikke forpligte medlemsstaterne til at indføre nogen form for nationalt identitetskort og kræver ikke etablering af nogen form for database, hverken på EU-plan eller nationalt plan. Men de nationale regeringer kan godt benytte lejligheden til at etablere en national database.
Der kan så nemt udvikle sig en yderligere appetit på at forbinde dem under EU’s igangværende “interoperations-initiativ”, som forudser en sammenlægning af alle eksisterende og fremtidige EU-databaser samt etablering af et kæmpestort “Central Identity Repository”, (Centralt Indentitetslager) på EU-niveau, som i sin første fase vil opbevare de biometriske og biografiske data fra næsten alle “tredjelandsstatsborgere”, der kommer ind i EU. I de forslag, der drøftes i øjeblikket, forventes det, at lageret i fremtiden udvides til at omfatte nationale databaser med information om EU-borgere. [5]
Citater
Chris Jones, en forsker ved Statewatch, udtaler:
“Foranstaltninger til forbedring af befolkningernes muligheder for at bevæge sig frit i EU, og som virkelig søger at bekæmpe terrorisme og organiseret kriminalitet, er i princippet velkomne. Der er imidlertid ingen sammenhæng mellem disse to ambitioner og obligatoriske fingeraftryk fra 85% af EU-befolkningen.”
“Forslaget om obligatoriske fingeraftryk i nationale ID-kort er irrelevant og uberettiget og bør afvises af Europa-Parlamentet og Rådet, når de begynder at diskutere Kommissionens forslag.”
Kontakt
Chris Jones – chris [@] statewatch.org
Noter
[2] The proposal’s legal basis is Article 21 of the Treaty on the Functioning of the EU, concerning the free movement of EU citizens. The Commission’s press release was headlined “denying terrorists the means to act”. In this respect, it is interesting that a study contracted by the Commission on the format of national identity cards noted that:
Noter
[1] Analysen findes her (engelsk pdf).
[2] Forslagets retsgrundlag er artikel 21 i traktaten om Den Europæiske Unions funktionsmåde om fri bevægelighed for EU-borgere. Kommissionens pressemeddelelse havde overskriften “hindrer terrorister muligheder for at handle” (denying terrorists the means to act). I den henseende er det interessant, at en undersøgelse, som Kommissionen har indgået med hensyn til formatet af nationale identitetskort, viste, at:
“Vores mening er, at for de nationale myndigheder er det sikkerhedsaspektet ved harmonisering af id-kort og opholdsdokumenter, der står øverst i debatten, og argumenter med at lette fri bevægelighed spiller en sekundær (men stadig meget vigtig) rolle, især for borgergrupper og den private sektor.”
Kommissionens pressemeddelelse, ‘Security Union: Commission presents new measures to deny terrorists and criminals the means and space to act‘, 17. april 2018
Centre for Strategy and Evaluation Services (CSES), ‘Study to Support the Preparation of an Impact Assessment on EU Policy Initiatives on Residence and Identity Documents to Facilitate the Exercise of the Right of Free Movement‘, august 2017
[3] I artikel 52, stk. 1, i charteret om grundlæggende rettigheder hedder det: “Enhver begrænsning af udøvelsen af de rettigheder og frihedsrettigheder, der anerkendes i dette charter, skal fastsættes ved lov og skal respektere essensen af disse rettigheder og friheder. Inden for proportionalitetsprincippet kan der kun ske begrænsninger, hvis de er nødvendige og virkelig opfylder formål af almen interesse anerkendt af Unionen eller et behov for at beskytte andres rettigheder og friheder.”
Kommissionens konsekvensanalyse findes her.
[4] Ifølge data udarbejdet af Kommissionen vil 16 lande være underlagt et nyt krav om at samle fingeraftryk: Østrig, Kroatien, Tjekkiet, Finland, Frankrig, Grækenland, Irland, Italien, Luxembourg, Malta, Holland, Polen, Rumænien, Slovakiet, Slovenien og Sverige. 10 medlemsstater (Belgien, Bulgarien, Cypern, Tyskland, Ungarn, Italien, Letland, Litauen, Portugal, Spanien) indsamler i øjeblikket fingeraftryk. I Italien udsteder kun 50% af landets lokale myndigheder biometriske kort; I Ungarn og Tyskland er fingeraftryk kun inkluderet efter anmodning. Storbritannien og Danmark udsteder ikke identitetskort.
[5] Tony Bunyan: ‘The “point of no return”: Interoperability morphs into the creation of a Big Brother centralised EU state database including all existing and future Justice and Home Affairs databases‘, maj 2018 (pdf) (“Ingen vej tilbage”: Interoperabilitet danner grundlag for oprettelsen af en Big Brother centraliseret EU-statsdatabase inkl. alle eksisterende og fremtidige databaser for retlige og indre anliggender, maj 2018 (pdf))
http://www.statewatch.org/news/2018/jun/eu-id-cards-pr.htm
Oversat og redigeret af CR@mayday-info.dk
Skriv et svar